Nagelld - FAQ- Hvor lang tid tar det å lage en 3D-animasjonsvideo?
.Det avhenger av kompleksitet og hvilket underlag du har (har du 3d-råfiler eller må ting modelleres fra bunn). Et typisk spenn i prosjektene våre er fra 2 til 7 uker.
Vi gir deg en deadline - som vi holder - når prosjektet er igangsatt. - Vi har fått laget 3d-animasjoner før, og vi brukte veldig mye tid på å forklare leverandøren ganske basic tekniske ting. Må det være slik?
Nei. Vi har teknisk- og industribakgrunn, og er opptatt av detaljene. Vi glir inn i ditt system, og du vil se på oss som en partner (og ikke som 3D-masekråkene som du angrer på at du hyret inn).
- Vi har en jobb som haster veldig (den messen, vet du). Kan dere lage filmen vår raskere?
Ja. Det vil bli dyrere, naturligvis. Vi har et nettverk som vi benytter oss av i slike tilfeller. Og vi leverer alltid Nagelld-kvalitet.
Alternativt blir vi sammen med deg enig om å lage en enklere versjon av din visjon eller ditt produkt for å rekke din deadline (vi har da utgangspunktet for å lage en mer omfattende versjon når messen eller lanseringen er over. Det vidunderlige med 3D-visualisering er at du ikke trenger å begynne på ny. Vi bygger på, gjenbruker og foredler). - Hva med voice-over på flere språk, teksting, klipping av flere versjoner etc.?
Vi ordner alt. Også oversettelser om du ønsker det, utført av morsmålsoversetter med rett bakgrunn og kjennskap til din industri. Vi bruker også et byrå som har hundrevis av skuespillere/ stemmer i sitt nettverk.
Du får akkurat den stemmen - og stemningen - som du ønsker. - Er det dyrt?
I forhold til hva? En av våre eiere er markedsførings- og branding ekspert. Han kom i kontakt med Nagelld som kunde. Og ble så begeistret over mulighetene og effektiviteten ved å bruke 3D-visualisering og animasjon i markedsarbeidet at han senere kjøpte seg inn i selskapet. Kortversjonen: Du får mye for pengene, og vi tenker hele tiden videreutvikling og raffinering. Alltid basert på det forrige vi laget for deg.
Men... For å gi deg et lite inntrykk av ca. hva du kan forvente mht prising, har vi laget en liten oversikt/ betraktning. - Hva er egentlig 3d-visualisering, og hva er forskjellen på det og 3d- animasjon?
Kortversjonen er at 3D-visualisering er statisk (vi lager et 3D-objekt for deg [modellert fra bunn, eller basert på 3d-råfiler som du allerede har] - eksempelvis en ny båtmodell som dere skal lansere.
Denne materialsetter vi for deg, legger på lys, farger, setter den på sjøen etc. Da har du et bilde som du kan bruke i alle kanaler. 3D-animasjon er film basert på slike objekter. Vi programmerer filmsekvenser med utgangspunkt i 3D-objektene dine. Eksempel: Du ønsker en filmsnutt som viser at 3D-båten din går gjennom sjøen. Dette gjøres gjennom virtulle kamerakjøringer, der kraftige datamaskiner rendrer ut filmsekvenser. Ønsker du andre vinkler? En ny film med annet utstyr på båtens dekk? Enkelt og greit. Vi gjør justeringer i grunnfilene (3d-objektet eller objektene) og rendrer ut nye filmsekvenser. Her er et eksempel på et prosjekt der vi tegnet båten (som per i dag ikke finnes) fra bunnen av basert på GA (general arrangement). Den kunne like godt vært basert på kundes 3D-råfiler om de hadde vært tilgjengelige på det tidspunktet. Kyst.no har skrevet mer om dette og om hvordan vi jobber - og tenker. - Vi har et svært sensitivt prosjekt. Er hemmelighetene våre sikre hos dere?
Ja. Og hvordan kan vi si det? Alle sensitive prosjekter jobbes med og lagres i en egen serverfarm som er 100% off-line.
- Hva om jeg ønsker noe utviklet i VR (virtual reality), AR (augmented reality) eller for bruk på touchskjerm? Er dette nye prosjekter og nye kostander?
- Ja. Men... Basisen er fortsatt den samme. Her er en typisk case: Vi har laget en animasjonsfilm for deg (eller andre har gjort det, og du har originalfilene). Du ønsker å lage VR, slik at man ved hjelp
av VR-briller kan bevege seg rundt i båten. Vi bruker da 3D-objektene, og bruker dem på en annen måte. Nå må filene tilpasses en annen programvare (Unity), og logikken mht hva man skal oppleve i din VR-verden defineres og programmeres/ mappes. Kortversjonen: Vi bruker ting du allerede har for så å bruke dem på en ny måte. De trodde det knapt, selv da de fikk se det. - Hvorfor har vi ikke begynt å bruke Nagelld for lenge siden?
Vet ikke. Vi vil gjerne bli kjent med deg.
- Hvordan kan dere si at det er rimelig å bruke 3d-visualisering og animasjon?
Det er fordi man ikke hele tiden starter på ny. Vi bygger videre på det du allerede har, og vi er opptatt av å hjelpe deg med å tenke langsiktig og strukturert mht hva du trenger i dag og hva du (kanskje) trenger i morgen.
Eller neste år. Eller om 5 år. En annen ting er hvor fleksibelt det er å tenke slik. Og det er ganske forbløffende fleksibelt. Vi forteller deg gjerne mer om akkurat det. - Lager dere alt fra bunnen av?
Det gjør vi sjelden. I mange tilfeller har du som kunde filer som vi kan bruke som basis f.eks. mht å visualisere ditt produkt. Og modeller som vi har laget fra før og som vi eier, gjør vi tilgjengelig for deg som kunde uten annen kostnad enn en engangskostnad for bruk (som er noen % av hva det ville koste deg å få laget den fra grunn) og eventuelt tilpasning/ omtegning.
Et omfattende arkiv Om du eksempelvis driver i havbruksbransjen og ønsker å vise ditt produkt i et oppdrettsmiljø, har vi både mærer, fôrflåter, arbeidsbåter etc. som vi typisk sett vil stille til rådighet for deg for en lav kostnad. Et eksempel La oss si at du har fått laget en 3d-animasjonsfilm som viser i detalj hvordan produktet ditt fungerer - og hva som gjør det unikt. Du har også brosjyrer å lage, websider å oppdatere, messevegge å lage: Alt med samme budskap og logikk. Det vi da gjør for deg er å rendre ut/ "skrive ut" hele filmen som enkeltbilder. Det er 25 bilder per sekund. Med en film på 1 minutt, får du da 1500 bilder. Bilde som er akkurat slik du har valgt at de skal være - og som du kan bruke til akkurat hva du måtte ønske. I god oppløsning. Og ønsker du en spesiell scene i filmen i spesielt høy oppløsning for bruk på en messevegg? Enkelt: Vi rendrer ut akkurat den scenen i så høy oppløsning som du måtte ønske. Kunde F-Tech ønsket å lage en brosjyre om korrekt byggtørking. De hadde ikke de rette bildene (og det er vanskelig å ta gode bilder på byggeplasser. Vi laget en film for dem om temaet. De fikk da ikke bare en veldig nyttig film, men også alle bildene de måtte ønske for brosjyren. Smart, ikke sant? - Jeg syntes 3D blir for teknisk og lite markedsrettet
- Da tror ikke vi du er kunde av oss. Vi er opptatt av tanken bak, og de gode historiene. 3d-visualisering og animasjon er verktøy, ikke en fasit i seg selv. Vi hjelper deg med å vurderer hva som er rett fokus
i det du lager, vi setter deg i kontakt med dem vi mener du bør snakke med i vårt nettverk (og vice versa) og vi er tydelige på hvilke virkemidler og teknikker vi mener du er best tjent med. Om du ønsker å bestille en animasjonsfilm og vi mener at du er best tjent med en kombinasjon av dronefilm og visualisering (eksempelvis for å vise hvordan et område kan bli), så anbefaler vi det. Vi er langsiktige i måten vi tenker på. Og det er jo du også. Her er et eksempel på en jobb som gav oss et mindre visualiseringsoppdrag enn det kunne blitt (på kort sikt), da vi anbefalte hovedfokus på dronefilm for best å løse kundens kommunikasjonsbehov. |