De har fått dure og lage eksos i fred - de støyende diesel-generatorene som leverer elektrisitet til fôrflåtene – helt til nå. Nå inntar batteribanken Fjord Hybrid fôrflåtene.
![]()
Den skreddersydde batteribanken fra Fjord Maritime reduserer gangtiden til dieselgeneratorene på fôrflåter med inntil 80 prosent.
Det er selskapet Fjord Maritime som har utviklet batteribanken som lar dieselgeneratoren gå på et minimum gjennom et driftsdøgn, fra 24 timer helt ned til fem-seks timer. - Ikke bare sparer oppdretterne penger, men de får både redusert støynivå og en åpenbar miljøgevinst på kjøpet, sier Vidar Rabben, administrerende direktør i Fjord Maritime. - Vi tilbyr to alternativer til kundene
Skreddersydd løsning
Det var viktig for Fjord Maritime å komme opp med et konsept som på en enkel måte kunne skreddersys til ulike typer fôrflåter. Og det har de klart: - Vi tilbyr to alternativer til kundene, sier teknisk sjef Stig Kalvenes og utdyper: - Enten en containerløsning plassert på et egnet sted om bord, eller en batteribank montert i selve flåten. Container-løsningen er en «plug and play» løsning. Kraftproduksjonen går fra å være et manuelt start/stop system, til et helautomatisert system, hvor man alltid har strøm på flåten. Utnytter kapasiteten Det er ofte industrigeneratorer som er i bruk på dagens fôrflåter. Disse er som regel overdimensjonert for bruken. - Vi bruker restkapasiteten som er igjen på generatoren til å lade batteriene samtidig som generatoren mater resten av anlegget med elektrisitet. Når batteriene er fulladet stopper generatoren, og vi kjører alt på elektrisk kraft, forklarer Rabben. - Vi bruker restkapasiteten som er igjen på generatoren til å lade batteriene samtidig som generatoren mater resten av anlegget med elektrisitet.
Solid bakgrunn
De liker å kalle seg systemintegratorer, gründergjengen bak Fjord Maritime i Ervik i Bergen. To av dem har til sammen 40 års fartstid fra havbruksnæringen, mens tredjemann er en dreven markedsfører. God kjennskap til bransjen er gull verdt når nye innovative løsninger skal utvikles for en av Norges viktiges eksportnæringer. I 2017 eksporterte Norge 2,6 millioner tonn sjømat for 94,5 milliarder kroner. 72 prosent av eksporten kom fra havbruk, viser ferske tall fra Norges sjømatråd. - En viktig næring trenger også gode fremtidsrettede løsninger. Det er utrolig artig å være med å utvikle nye konsepter som fungerer, sier markedssjefØyvind Bakke. - Hva gjør dere når en kunde tar kontakt? - Vi drar ut på befaring og sjekker dimensjonene på utstyret om bord. Deretter lager vi en kraftprofil for å avgjøre hvilken løsning som bør installeres. - Er det mye å spare på driftsutgifter? - Hvor mye kunden sparer på driftsutgifter og vedlikehold handler om kapasitet på generator og størrelsen på batteribanken. I de aller fleste tilfellene er kostnadene med Fjord Hybrid tilbakebetalt i løpet av tre-fire år. Fikk hjelp av Nagelld I den viktige introduksjonsfasen av Fjord Hybrid fikk selskapet hjelp av Nagelld. Selskapet lager visualisering, animasjon og VR (virtual reality) som brukes i markedsføring, opplæring og profilering. De lever opp til mottoet: "Det du tenker, kan vi lage". - Fordelen med å jobbe med Nagelld, er at flere av de ansatte kjenner havbruksnæringen og verftsindustrien godt. De forstod konseptet vårt allerede etter første møte, og grafikerne laget en flott 3D-animert markedsføringsfilm til oss, sier Bakke og avslutter: - Vi kommer til å fortsette samarbeidet med Nagelld etter hvert som vi vokser. Lettfattelige animasjoner av konseptet vårt er gull verdt når vi skal forklare potensielle kunder hva vi kan tilby dem. Og det et de kjenner bransjen så godt som de gjør - driftsmessig, teknisk og fra et markedssynspunkt - er en kjempefordel for oss som kunde.
Fjord Hybrid forklart på 1-2-3
0 Comments
Leave a Reply. |
Arkiv
December 2019
KATEGORIER
All
|